donderdag 23 juni 2016

Moussaka




Beetje zotjes dat ik mijn recept voor moussaka nog niet gedeeld heb, want -hoewel eigen stoef stinkt- is dit toch een gerechtje waar ik al menig potluck mee heb opgeleukt en kramende vrouwen heb versterkt. 

Moussaka maken is in principe heel eenvoudig, alleen vraagt het wat tijd en geeft het wat afwas. Wat mij betreft zijn woensdagnamiddagen ideaal om Moussaka te maken, waarna donderdagavonden het meest geschikt zijn om het op te eten. Dat nachtje rust komt deze ovenschotel beslist ten goede.

Het gaat ongeveer alsvolgt:
Als ik moussaka maak, dan maak ik meteen een heel grote ovenschaal, genoeg voor 6 porties. De waarheid is dat ik dat altijd in die grote hoeveelheid maak, omdat het zo lekker is, en dag nadien nog lekkerder en het is ook makkelijk invriesbaar voor een dag dat je niet zoveel zin hebt om te koken.
Je kan uiteraard ook het recept delen door 2 of 3 als je meer 'normale' porties wil.
Ik doe het zelf wat op gevoel, dus echt exact exact zijn de hoeveelheden niet, maar dat is niet zo belangrijk.

Ik snij 3 aubergines in stukjes, en zet die in een grote ovenschaal in de oven met een goede scheut olijfolie en zout (150 graden, tot ze gaar zijn, ong 20 min schat ik)

Ik snij 3 ajuinen in fijne halve ringen (of kwart ringen als je het liever fijn hebt) en daar doe ik 3 teentjes look bij, fruiten in de pan met olijfolie. Daar gaat 1 grote fles passata bij (bio-time, 750 ml) en 2 blokjes groentebouillon, extra zout indien nodig, peper en 3 laurierblaadjes. Als dat suddert (zachtjes) dan voeg ik 1/2 glas rode wijn toe en 3 koffiekopjes vooraf goed geweekte groene linzen (een nachtje weken -- of een kwartiertje koken kan ook!). Als je zelf geen linzen hebt geweekt, kan je ook 2 blikken linzen gebruiken.

Intussen staat 1 kg aardappelen in kleine blokjes te stomen tot ze gaar zijn.

Nadien neem ik in een pot 1L ongezoete (heel belangrijk) soyamelk en breng die aan de kook.
In een kopje apart neem ik 4 grote lepels maïzena en roer die in wat soyamelk, die ik bij de pot doe alsof je vanillevla maakt. Daar doe ik peper en zout bij en veel nootmuskaat
(Je kan ook perfect een bechamel van soyamelk maken op basis van roux, maar op deze manier is het gerecht ook glutenvrij)
Ik doe hier graag wat edelgistvlokken in voor een wat kazig effect, maar het kan ook zonder.

Patatjes en aubergine mengen in de ovenschaal waarin al de aubergine zat, daar de linzen-tomatensaus over en dat bedekken met de 'kaas'saus.  Zet de schaal een half uurtje in je oven op 180°.

Als je het echt lekker wil laten worden, eet je het pas de dag nadien op, of als je tijd hebt, zet je de schaal met alles er in 3u in een oven op 100°, dan versmelten de smaken lekker.

1 opmerking: