donderdag 22 april 2010

Kindertraktatie: poffertjes


Vandaag is mijn zoontje Ubi jarig... reden voor een feestje in de opvang.
Maar wat te geven als feestelijk vieruurtje? Soms niet eenvoudig, want ik wil het graag gezond, verantwoord en lekker en peutervriendelijk, maar hoe doe je dat?

Wat ik nog leuk, smakelijk en verrassend vind zijn poffertjes... voordeel is dat de meeste kindjes dit ook superlekker vinden en dat door het formaat ook de kleinsten die nog niet met bestek overweg kunnen (/willen) ook gemakkelijk kunnen mee-eten.

Hier vind je wat uitleg en een receptje,(je kan ook een poffertjesmix gebruiken natuurlijk), ikzelf zal je nog wat ideetjes geven om te serveren:

*Mijn eigen favoriete servering is met ahorn-siroop
*je kan kleine torentjes maken met schijfjes fruit afgewisseld met poffertjes
*op een satéstokje steken met stukken fruit
*in chocoladefondue
*met slagroom en hagelslag
*met witte suiker
*zonder iets
*met kaas
*met confituur of choco

Om poffertjes te bakken heb je een speciale gietijzeren bakplaat nodig, en handig is ook een speciale knijpfles om het deeg snel en handig in de kuiltjes te doen. Deze zaken kocht ik bij Aveve, maar in een winkel met keukenbenodigdheden kan men je misschien ook verder helpen.

Maak gerust een extra portie, ik garandeer je dat je niet te lang met 'overschot' blijft zitten.
Heb je toch over, dan kan je poffertjes makkelijk een aantal maanden invriezen.

Op speciaal verzoek kregen de kindjes vandaag een toefje slagroom op hun bord, dat is hier echt wel uitzonderlijk. Vegan/melkvrije slagroom is te verkrijgen van het merk Soyatoo. Informeer hiervoor in je natuurwinkel. Ik heb dit zelf al wel eens uitgeprobeerd en ben persoonlijk niet zo een fan, maar smaken kunnen verschillen natuurlijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten