zaterdag 31 oktober 2009

Knolselder

Deze week zaten er maar liefst 4 knolselders in ons groentenpakket.
Bweik?
Nee, zalig!

Knolselder vind ik heeeeeerlijk in een ovenschotel. Ik maak puree van aardappel, knolselder, wortel en paprika (of peterselie) en dat doe ik in een ovenschaal bovenop een laagje 'gehakt'.
Knolselder zit boordevol ijzer en vitamine C en kan je al vanaf 4 maand in groentenpapjes verwerken, supergezond! Bovendien kost een knolselder vanf nu echt niet veel, het knolselderseizoen is begonnen. (als je een overzichtje wil van wat de seizoensgroenten zijn per maand, kijk dan hier)

Vegetarisch gehakt kan je op verschillende manier bekomen:
- je kan er in de winkel kopen op basis van quorn, seitan of tofu
- of je maakt het zelf op basis van een blok tofu natuur (dit is makkelijk en de kostprijs is minder dan de helft van de prijs van kant-en-klaar tofugehakt)
- of je maakt iets op basis van granen

tofugehakt zelf maken:
een blok tofu heel goed laten uitlekken
een klein uitje glazig bakken (ev ook een fijngesneden teentje knoflook voor de liefhebbers)
de uitgelekte tofu bij de ui op de pan voegen en verkruimelen met een vork
kruiden met specerijen naar keuze, bv peper en zout, marjolein, of sat├ękruiden

Granengehakt is even simpel te maken: zelfde als bij het tofugehakt, maar dan met bv bulgur in de plaats van de tofu... beiden heel lekker! (1/4 bulgur, 3/4 water 10 minuten laten zachtjes pruttelen)

En dit is tevens een heel handige oplossing voor mijzelf als onthaalmoeder: als ik 's middags moet koken voor de onthaalkindjes maak ik de knolselderpuree in een heel ruime portie en maak het gehakt al klaar en zet het in een vuurvaste kom, zodat ik 's avonds, als man en zonen met een hongerige maag aan tafel komen, niet veel werk meer heb na een intensieve werkdag. De Kom een half uurtje in de oven zetten is het enige wat mij dan nog te doen staat.


boven: met tofu, onder: met bulgur

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen