woensdag 28 juli 2010

theekoek

Ik zag een fotootje bij Celestine, volgde een linkje naar Libelle en gaf er vervolgens mijn eigen draai aan, omdat ik graag roei met de riemen die ik in huis heb en omdat ik graag volledig plantaardig gebak maak, wat origineel niet het geval was.


Voor ons lekkere vieruurtje had ik hetvolgende nodig:

100gr sultanarozijnen
200 gr gedroogde pruimen, ontpit en in kleine stukjes
250 ml kokend water en een zakje thee (ik gebruike darjeeling)

225gr zelfrijzend bakmeel
35gr gemalen amandelen
100gr ruwe rietsuiker
2 grote eetlepels witte yofu
2 eetlepels soyamelk
1eetlepel zonnebloemolie
1 koffielepel speculooskruiden
wat geschaafde amandelen

Het droge fruit wordt 5u geweekt in 250ml thee en daarna afgieten.
Het geweekte fruit samen met de andere ingrediënten (uitgez de geschaafde amandelen) mengen en goed roeren.
Het deeg in een ingevette bakvorm voor brood of cake doen, besprenkelen met de geschaafde amandelen en 50 minuten bakken op 180°. Hoe eenvoudig kan lekker zijn?


Laten afkoelen en smullen maar. Smakelijk!


Bijna geen vet dus in deze koek en hoewel heel zoet toch ook niet te veel suiker. Wat zit er dan wel in? Vooral veel vezels, B-vitamines en mineralen als ijzer,magnesium, calcium en kalium en koolhydraten. En dat alles dankzij het gedroogde fruit.
Van rozijnen zijn mijn eigen kindjes dan ook stapelgek, zij krijgen dat af en toe als snoepje en zouden zo de ganse doos opeten.

1 opmerking:

  1. Ik ga het ook eens met wat noten en appeltjes proberen. Allé, in elk geval toch ook eens met dat recept knoeien. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen