vrijdag 6 augustus 2010

tempeh


















Dit recept is geschikt voor al wat oudere kindjes vanaf een jaar of 4. De smaak is, ondanks de sweet chilisaus, niet pikant. Je kan de chilisaus ook weglaten. Ik werk aan een recept voor de kleintjes.
Tempeh is zeer gezond, en past perfect in een vegetarische of veganistische levenswijze.
Met 3mg* ijzer per 100g scoort het beter dan gehakt ( 0.8mg*/100g) of rundsvlees ( 2.5mg*/100g). Met 93 g calcium per 100g** komt het in de buurt van melk ( 120 mg per 100ml)**. In Indonesiƫ is deze licht verteerbare koek van vergiste sojabonen een belangrijk voedingsproduct, en wordt het beschouwd als een preventief middel tegen ziekten van het spijsverteringsstelsel.
Bij het Indonesische restaurant Kartini in Antwerpen serveren ze een heerlijke, zoetige, krokant gebakken tempeh als onderdeel van hun vegetarische rijsttafel. En dus probeerde ik die tempeh na te maken. Ik ben er nog niet helemaal, maar het komt in de buurt.
Wat heb je nodig :
  • 1 tempehworst van ongeveer 200g
  • 1 eetlepel sweet chilisaus
  • 6 eetlepels appelsap
  • 6 eetlepels ketchap manis
  • 2 teentjes look geperst
Snij de tempeh in kwartjes, meng alle ingrediƫnten onder de tempeh, en laat minstens 12 uur in de koelkast marineren. ( liefst 24 uur) . Ik vermoed dat ze bij Kartini nog sambal oelek en goela djawa ( soort bruine rietsuiker) toevoegen.
Bakken in een pan met veel olie op een hevig vuur, gedurende 5 minuten. Op het einde nog de overschot van de marinade toevoegen.
2 minuten nadat deze foto was genomen was de helft van het bord al leeg. Manlief kon zich weer eens niet inhouden....het is dus goedgekeurd.


Dit recept heb ik ook gepost op mijn andere blog.
* bron : " Aan tafel" van Kind en Gezin
** bron : gezondheid.be

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen