woensdag 25 augustus 2010

Boerenkool

In mijn biopakket zat deze week boerenkool...
Omdat ik weet dat er een aantal mensen nog twijfelen om zo een abonnement te nemen omdat ze vrezen dat ze niet goed gaan weten wat doen met de soms nog onbekende inhoud, zal ik mijn best doen om af en toe wat voorbeeldjes te geven van hoe ik het allemaal klaarmaak, al is ook de rest van het internet een goede inspiratiebron voor lekkere receptjes.

Startend met boerenkool dus....

Op ons bord vandaag twee recepten met boerenkool.
Het eerste (rechts op de foto) is een stamppot van boerenkool en aardappelen. Heel eenvoudig klaar te maken, net zoals spinaziepuree, let er alleen op dat boerenkool iets taaier is van blad en dus een langere gaartijd nodig heeft dan spinazie.


Dan hebben we ook nog een wokje van boerenkool (links op de foto)
Hiervoor stoven we in een hete wokpan een beetje olijfolie gaar, daarin fruiten we een teentje look in heel fijne stukjes. Als die wat beginnen te kleuren voegen we schoongemaakte boerenkoolstukjes toe. Goed blijven roeren. Als de boerenkool wat donkerder kleurt, voeg je 2 grote of 4 kleine gepelde tomaten toe.
Kruiden met peper, zout en oregano. Afwerken door er een handje geroosterde nootjes onder te doen. (ik gebruikte pindanoten en cashewnoten gemengd, in kleine stukjes gehakt, je kan het ook met pijnboompitjes doen)

Samen met wat rijst (met gember), wat gemarineerde tofu (food for freedom) en wat broodcroutons was dat een héérlijk middagmaal, al zeg ik het zelf.

Trouwens, boerenkool schoonmaken doe ik alsvolgt: ik verwijder de binnenste nerven, ik spoel de groenten goed en dan snijd ik ze in snippers. Voor de wok is dit echt wel nodig. Voor de stamppot maakt het niet zo uit want als het stukken nog te groot zijn, kan je er je mixer inzetten, maar het is wel makkelijker zo.

5 opmerkingen:

  1. mmm ziet er zo lekker uit, doet mij denken aan een warme maaltijd die je kan eten in het restaurant van de bioplanet, en da's als compliment bedoeld hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een toeval! er zat gisteren ook boerenkool in mijn pakket en was me al aan het afvragen wat ik ermee zou maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oooh, I LOOOVE boerenkool!!!
    Jammer genoeg verkopen ze dit enkel maar in natuurvoedingswinkels.In Nederland kan je het dan weer overal krijgen.
    Groetjes
    Van Maman Verte, die terug aan het werk is

    BeantwoordenVerwijderen
  4. joepie inspiratie, het groetenpakket is hier een succes hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Had ik dit blogje eerder gelezen dan had ik geen blogje hoeven schrijven naar aanleiding van de boerenkool. Ik wist inderdaad niet wat er mee te doen, maar nu dus wél.
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen